6 دلیل برای اینکه اثبات اجتماعی برای برندسازی مهم است

در 15 October, 2023 ایجاد شدعمومی

در این نوشته متوجه خواهیم شد که اثبات اجتماعی در بازاریابی چیست و چگونه برای کسب و کارهای مختلف از کسب و کارهای آنلاین گرفته تا فروشگاه های آجری آفلاین سود می برد.

آیا قبل از خرید محصول از دیجی کالا، نظرات و رتبه بندی ها را بررسی می کنید؟

چرا؟

زیرا به شما این امکان را می دهد که بدانید کاربران موجود از محصول چقدر راضی هستند. 

شما به کاربران محصول بیشتر از اعتماد به برند اعتماد دارید. از این رو، با نگاه کردن به بررسی ها، به دنبال اثباتی برای اعتماد به برند هستید!

این همان کاری است که دیگران معمولا انجام می دهند و یکی از دلایل اصلی نیاز کسب و کار شما برای اولویت دادن به اثبات اجتماعی در استراتژی برندسازی است. 

در این نوشته متوجه خواهیم شد که اثبات اجتماعی در بازاریابی چیست و چگونه برای کسب و کارهای مختلف از کسب و کارهای آنلاین گرفته تا فروشگاه های آجری آفلاین، سود آور خواهد بود؟


اثبات اجتماعی چیست؟

هنگام تبلیغ یک محصول یا خدمات، اثبات اجتماعی نشان می دهد که تعداد کافی از افراد قبلاً آن را خریداری کرده اند و از انجام آن سود برده اند.

استفاده از نشانه های اجتماعی از تجربه دیگران، به ما کمک می کند تا تصمیم بگیریم چه چیزی بخریم، چه کاری انجام دهیم، و حتی به کجا برویم. این نشانه ها، اثبات اجتماعی در بازاریابی را تشکیل می دهند. 

مفهوم اثبات اجتماعی ممکن است به عنوان یک ترفند قضاوت کننده توصیف شود، که اغلب اعتمادساز یا شکننده ی یک نام تجاری است. 

ایجاد اثبات اجتماعی در استراتژی برندسازی هر کسب و کاری بسیار مهم است و می تواند به میزان قابل توجهی بر فروش و درآمد شما تأثیر بگذارد.


انواع اثبات اجتماعی در بازاریابی

اشکال متعددی از اثبات اجتماعی وجود دارد که هرکدام پتانسیل افزایش نرخ تبدیل را دارند. در اینجا فهرستی از چند نوع موثر اثبات اجتماعی آورده شده است: 

  • توصیه های مشتری : گواهی مشتری، بیانیه ای است که توسط یک مصرف کننده سابق در مورد کیفیت خدمات یا کالایی که دریافت کرده است، بیان میگردد. توصیه های مشتریان راضی، راهی عالی برای اطلاع رسانی درباره عالی بودن کسب و کار شما است.

نظرات مشتریان راضی، راهی عالی برای مشتریان بالقوه است تا حقیقت را در مورد کاربران محصول شما از مشتریان فعلی بیاموزند. این نشان می دهد که چگونه افراد دیگری مانند آنها با یک مسئله مشابه برخورد کرده اند، به دنبال راه حلی رفته اند، محصول شما را کشف کرده اند، آن را امتحان کرده و عاشق آن شده اند.

  • بررسی مشتری : نظرات مشتریان، نظراتی در مورد محصولات و خدمات است که توسط مشتریان واقعی نوشته شده است. این نوع بازخورد ، با توصیفات متفاوت هستند.

چگونه؟ 

توجه داشته باشید در حالی که توصیه‌ها فقط تجربیات مثبت مشتری هستند که به دلایل تبلیغاتی جمع‌آوری شده‌اند، بررسی‌ها نظرات واقعی مصرف‌کنندگان در مورد یک محصول یا خدمات است، چه مطلوب و چه نامطلوب.

  • تایید افراد مشهور: استفاده از نام و جایگاه اجتماعی افراد مشهور برای تبلیغ یک محصول یا هدف به عنوان تایید افراد مشهور شناخته می شود. بازاریابان از افراد مشهور برای تبلیغ کالاهای خود استفاده می کنند به این امید که مصرف کنندگان شهرت خوب تایید کننده را با نام تجاری تبلیغ شده مرتبط کنند.

می‌توانید با افراد مشهور تماس بگیرید تا برای محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید، شراکت پولی انجام دهید و آنها بتوانند از آن پشتیبانی کنند. اطمینان حاصل کنید که آنها مخاطبان هدف مناسبی در بین پیروان خود دارند و از افراد معتبر هستند.

  • اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی : آنها بخشی از کل صنعت بازاریابی هستند که بر اساس نیاز مصرف کننده به اثبات اجتماعی در بازاریابی ساخته شده اند. اینفلوئنسر مارکتینگ، شامل یک تولید کننده محتوای محبوب است که برند شما را در محتوای خود برای مخاطبان اختصاصی خود تبلیغ می کند.
  • توصیفات ویدیویی : گواهینامه ویدیویی، کلیپی از مشتری یا مشتری راضی است که از خدمات ارائه شده توسط یک تجارت خاص تعریف می کند. آنها اغلب در مورد اینکه چگونه برند، زندگی آنها را بهبود بخشیده است، صحبت می کنند، تجربه خود را در مورد محصول یا خدمات توصیف می کنند و کسب و کار را تحسین می کنند.

دیدن و شنیدن صدا و عبارات یک فرد، گواهی تصویری را قانع‌کننده‌تر از نوشته‌ می‌کند. تأثیر احساسی همراه با تصویر، بیشتر از متن، به تنهایی است.

  • محتوای تولید شده توسط کاربر : محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) به مطالبی اطلاق می شود که توسط مصرف کنندگان به طور خاص برای یک نام تجاری توسعه یافته و سپس از طریق پلت فرم های توزیع دیجیتال مانند رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود. 

تصاویر، ویدئوها، وبلاگ ها، بررسی ها، توصیفات، و پادکست های صوتی یا تصویری همگی نمونه هایی از محتوای تولید شده توسط کاربر هستند. برندها می‌توانند این موارد را در وب‌سایت یا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود به‌عنوان گواهی‌نامه‌ای بازنشر دهند تا نشان دهند چگونه محصولاتشان مشتریان را راضی می‌کند.

  • حضور در رسانه های اجتماعی: حضور یک شرکت در رسانه های اجتماعی، میزان شناختی است که در بین مخاطبان هدف خود دارد و عمق تعامل آن با آنها از طریق رسانه های اجتماعی را نمایش می دهد.
هرچه بیشتر قابل مشاهده باشید، اعتبار بیشتری در بازار هدف خود به دست خواهید آورد و راه را برای شما هموار می کند تا فراتر از تبلیغات، به تعاملات شخصی تر بروید. شما می توانید با ایجاد محتوایی خاص برای نیازها و علایق بینندگان، از رسانه های اجتماعی خود برای هدف قرار دادن مخاطبان خود استفاده کنید.
  • تایید کارشناس: وقتی یک رهبر شناخته شده در زمینه شما پیشنهادات شما را تایید می کند یا با شرکت شما ارتباطی در دید عموم ، برقرار می کند، شما مدرک اجتماعی متخصص را به دست آورده اید.

اعتبار وب سایت شما پس از ارائه مدارک و اثباتهای اجتماعی از رهبران معتبر صنعت تان، افزایش می یابد.


برندسازی چیست؟

برندسازی شامل ایجاد اعتماد و آشنایی بین برند و مخاطبان هدف آن و ایجاد هویت برند است .

بخش هایی از استراتژی برندسازی

اثبات اجتماعی بخش مهمی از برندسازی است که در مرحله افزایش آگاهی قیف بازاریابی قرار می گیرد. 

ساختار استراتژی برند دارای 9 جزء از برندسازی است که بر روی سه الزام قرار گرفته است.

بیایید به هر یک نگاه کنیم: 


ساختن هسته برند: این کار را می توان با تعریف هدف برند ، چشم انداز و ارزش ها انجام داد . هسته اصلی برند دلیل پشت سر کسب و کار شما و اهمیت آن است. اهداف شما را مشخص می کند و نحوه رسیدن به آنها را روشن می کند.

قرار دادن برند خود در بازار: این بخش شامل مشخص کردن واضح مخاطبان هدف یا افرادی است که می‌خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید و ارائه دهید. 

تجزیه و تحلیل بازار برای درک رقابت رایج و ترسیم راه های شکست آن بسیار مهم است. 

تنها زمانی که دو مورد اول را مشخص کردید، کسب و کار شما می تواند به سمت تعیین اهداف آگاهی حرکت کند، به مخاطبان هدف خود برسد و محبوبیت برند خود را افزایش دهد. شما می توانید با چندین استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی، از جمله ایجاد اثبات اجتماعی قوی، به این اهداف آگاهی دست یابید.

در نهایت، استراتژی برندسازی شامل انتخاب شخصیت یک برند است . این کار با دادن شخصیت ، صدا و شعار به برند شما انجام می شود . 

شخصیت برند از طریق تمام محتوای مربوط به برند شما بیان می شود. این به مخاطبان هدف اجازه می دهد تا با آن رابطه برقرار کنند، مانند اینکه با یک فرد واقعی رابطه برقرار می کنند. 

در این مقاله، ما به طور خاص درک می کنیم که چگونه اثبات اجتماعی در بازاریابی با افزایش آگاهی، به جایگاه برند شما در بازار کمک می کند. بیایید به دلایل اصلی که اثبات اجتماعی یک جزء مهم برندسازی است نگاهی بیاندازیم . 


چرا اثبات اجتماعی بخش مهمی از برندسازی است؟

برای اهداف مختلف تجاری، اثبات اجتماعی ممکن است ابزار ارزشمندی باشد. 

نظریه‌ای از روان‌شناسی اجتماعی، ادعا می‌کند که افراد تمایل بیشتری به شرکت در یک فعالیت دارند در صورتی که بسیاری از معاصران آنها نیز در همان فعالیت شرکت کنند. 

دلایل اصلی اینکه اثبات اجتماعی بخش مهمی از برندسازی است، به شرح زیر است: 

  • به کسب و کار شما اعتبار می دهد

آیا از برندی که کسی در مورد آن نشنیده است چیزی می خرید؟ یا چیزی از برندی بخرید که ادعا می کند کاملاً جدید است؟ به احتمال زیاد، نه! زیرا هر خرید یک سرمایه گذاری است و شما آرزو می کنید که محصول یا خدماتی که دریافت می کنید پول شما را با ارزش تر نماید. 

بنابراین افرادی که از شما خرید می کنند، شما را شریکی می بینند که می خواهند به او تعهد مالی بدهند. آنها می خواهند مطمئن باشند که شما نتایجی را که به دنبال آن هستند را ارائه خواهید کرد. این تضمین، زمانی حاصل می شود که برند شما برای اولین بار زمانی که مردم به دنبال بخش کسب و کار شما هستند یا در مورد آن صحبت می کنند، ظاهر می شود. 

شما ممکن است خود را به عنوان یک متخصص قابل اعتماد با اثبات اجتماعی قوی معرفی کنید. این را می توان با ارتباط با چهره های برجسته در حوزه کاری خود، توصیه شدن توسط اینفلوئنسرها، اظهار نظر در مورد موضوعات داغ در بخش خود و ارائه محتوای مفید برای مخاطبان خود در هر نقطه انجام داد.

  • به ایجاد اعتماد مشتری کمک می کند 

اینترنت بزرگترین دوست یک خریدار است زیرا اطلاعات زیادی در مورد هر برند و محصولات آن دارد. انتخاب خریدار برای خرید یا ادامه کاوش، ممکن است با یک جستجوی ساده اینترنتی تحت تاثیر قرار گیرد.

اعتماد زمانی به دست می‌آید که شهرت و اعتبار بالایی داشته باشید. اگر شهرت و مدرک اجتماعی برای تقویت ادعاهای خود داشته باشید، مردم شما را باور خواهند کرد. تعداد افرادی که علایق مشتری هدف شما را به اشتراک می گذارند و آنچه را که ارائه می دهید دوست دارند، دلیل اجتماعی است که ممکن است یک فالوور را به خرید تبدیل کند.

  • باعث افزایش دسترسی به بازار می شود

مشتریان ممکن است هنگام صحبت با دیگران به صورت جداگانه، در رسانه های اجتماعی، در سایت های بررسی مستقل یا از طریق بخش بررسی وب سایت شما، درباره تجربیات مثبت خود صحبت کنند. تبلیغ دهان به دهان یک راه عالی برای دستیابی به مشتریان جدید است و اثبات اجتماعی دقیقاً همین است.

بهترین راه برای استفاده از اثبات اجتماعی، جمع‌آوری توصیفات و نظرات مستقیم از مصرف‌کنندگان است.

  • این تجربه مشتری را بهبود می بخشد

مشتریان، به ویژه آنهایی که در همان دسته بازار هستند، اغلب سوالات و نگرانی های یکسانی دارند. آنها همیشه درجاتی از شک و تردید در تصمیم گیری خرید نشان می دهند. 

مشتریان مدرن اغلب در مورد قابل اعتماد بودن ادعاهای یک شرکت، اثربخشی ویژگی های یک محصول یا سابقه کارشناسانی که با آنها مشورت می کنند، تردید دارند. 

می‌توانید از مصرف‌کنندگان قبلی که مایل به ارائه توصیفات یا بررسی هستند بخواهید که چنین سؤالاتی را ذکر کنند. چنین توصیفاتی از مشتریان راضی که به سؤالات و مسائل مطرح شده توسط سایر مشتریان پاسخ می دهند، یک تجربه کامل برای مشتری ارائه می دهند. 

  • شما را به عنوان یک اقتدار تثبیت می کند 

تبدیل شدن به یک متخصص پیشرو ممکن است درهایی را برای تجارت شما به عنوان یک برند قوی باز کند. شما می توانید به مخاطب بفهمانید که شما اساس کار را ایجاد کرده اید و شما هستید که با مشکلات مشابهی روبرو شده اید و راه حلی برای آن ارائه کرده اید. با اثبات اجتماعی، می توانید فاش کنید که چه مدت در زمینه کاری خود کار کرده اید تا خود را از این مجموعه خارج کنید. 

متخصصان در یک زمینه خاص، اطلاعات و تجربه بیشتری نسبت به افراد عادی دارند. آنها روندها، تغییرات، فرصت ها و رویدادهای جاری را پیگیری می کنند و آنها را با حضور قوی در رسانه های اجتماعی منعکس می کنند.

  • ویترینی از نتایج شما ایجاد می کند

ارزش اثبات اجتماعی در قالب توصیه های مشتریان راضی، قابل اغراق نیست. وقتی به مشتریان خود کمک کردید تا به نقطه عطفی برسند، آنها به بزرگترین تشویق کننده شما تبدیل می شوند و اخبار کسب و کار شما را منتشر می کنند.  

مردم اغلب از خود می پرسند که آیا از استفاده از محصول یا خدمات شما تأثیرات مثبتی خواهند داشت؟ اگر بتوانید تغییرات مثبتی را که خدمات یا محصول شما برای مشتریانتان ایجاد کرده است را به طور عمومی نشان دهید، احتمال توجه آنها بیشتر است. چه در آنجا باشید چه نباشید، نتایج به جای شما صحبت خواهند کرد. حداقل، مردم شروع به صحبت در مورد شما خواهند کرد. 


نتیجه گیری

استفاده از اثبات اجتماعی توسط آمار، نشان داده است که یک استراتژی بازاریابی موفق است . اثبات اجتماعی ممکن است به شما کمک کند شرکت خود را از یک فروشگاه آنلاین معمولی به یک نام قابل اعتماد و شاید حتی محبوب در صنعت خود تبدیل کنید. 
می‌توانید از استراتژی‌های اثبات اجتماعی مؤثر در قالب بررسی، توصیفات، محتوای تولید شده توسط کاربر و موارد دیگر استفاده کنید. این می تواند به شما کمک کند تا دسترسی خود را گسترش دهید، به عنوان یک مرجع در بازار ظاهر شوید، تجربه مشتری را بهبود بخشید، و هر آنچه در بالا به آن اشاره کردیم را تجربه نموده و به کار ببندید.