15 تکنیک برتر بازاریابی FOMO در سال 2023

در 25 October, 2023 ایجاد شدعمومی

کلمه FOMO یا ترس از دست دادن، اضطرابی را توصیف می کند که وقتی از یک رویداد اجتماعی یا یک تجربه جدید طرد شده یا عقب می مانیم احساس می کنیم.

کلمه FOMO  یا ترس از دست دادن، اضطرابی را توصیف می کند که وقتی از یک رویداد اجتماعی یا یک تجربه جدید طرد می شویم احساس می کنیم.

بازاریابی FOMO از این احساس برای ترغیب ما به خرید محصولات خاص استفاده می کند و به کسب و کارها کمک می کند تا نرخ تبدیل خود را افزایش دهند و سبدهای رها شده خود را کاهش دهند. 

این مقاله نحوه ایجاد FOMO و افزودن آن به بازاریابی تان را نشان می دهد. 

برخی چیزها آنقدر تقاضا دارند که قیمت آنها بی ربط می شود. به عنوان مثال، بلیط های کنسرت محبوب، اغلب در چند لحظه فروخته می شود. به همین ترتیب، مصرف کنندگان گاهی اوقات بیرون از فروشگاه ها اردو می زنند تا اولین کسانی باشند که جدیدترین گوشی هوشمند را خریداری می کنند. در هر دو مورد، بازاریابی FOMO بسیار ماهرانه مسئول افزایش عظیم تقاضای مصرف کننده است. اما FOMO چیست و چگونه کار می کند؟

FOMO چیست؟

روانشناسان به دلیل تأثیر رسانه های اجتماعی بر سبک زندگی مدرن، بیشتر از FOMO آگاه شده اند . یک مطالعه تحقیقاتی PEW نشان داد که سه چهارم کاربران فیس بوک روزانه حساب خود را چک می کنند و یکی از مهم ترین محرک های تعامل در رسانه های اجتماعی اضطراب مرتبط با از دست دادن است . اما، در حالی که FOMO گاهی اوقات می تواند تأثیر منفی داشته باشد، همچنین می تواند افراد را برای آزمایش چیزهای جدید و کشف فرصت های جدید ترغیب کند. 

بازاریابی FOMO از این جنبه مثبت FOMO، برای افزایش تقاضا و فروش آخرین روندها استفاده می کند. با برجسته کردن محبوبیت یک محصول و محدود کردن در دسترس بودن آن، بازاریابان می توانند آن را غیرقابل مقاومت کنند. علاوه بر این، آنها می توانند مدت زمان سفر متوسط مشتری را کوتاه کنند و CPA کلی آنها را کاهش دهند.

چرا بازاریابی FOMO کار می کند؟

بازاریابی FOMO سه اثر روانشناختی قدرتمند را ترکیب می کند: اثبات اجتماعی ، فوریت و کمبود

تعدادی از مطالعات برجسته نشان داده اند که چگونه تصمیمات ما توسط اطرافیان ما شکل می گیرد. به عنوان مثال، دانشمندان علوم رفتاری گلدشتاین، سیالدینی و گریسکویسیوس در مطالعه " اتاقی با دیدگاه " خود نشان دادند که هنجارهای اجتماعی می توانند تأثیر بیشتری بر رفتار ما داشته باشند تا جذابیت های منطقی. تحقیقات مشابه تأثیری را برجسته کرده است که به عنوان « فوریت صرف » شناخته می‌شود، که توضیح می‌دهد چگونه اولویت‌های ما در زمانی که یک کار دارای ضرب‌الاجل کوتاه است، به طور قابل توجهی تغییر می‌کنند تا زمانی که اهمیت ویژه‌ای دارد. اثر فوریت صرف به توضیح اینکه چرا وقتی افراد یک کار بزرگ را به کارهای کوچکتر (فوری تر) تقسیم می کنند، بهره وری بیشتری دارند.

بازاریابی FOMO از کمبود برای افزایش تقاضای یک محصول استفاده می کند و این تأثیر را با غریزه ما برای مطابقت و تمایل ما به اولویت بندی مهلت های قریب الوقوع ترکیب می کند. از آنجا که FOMO این اثرات روانی را با هم اعمال می کند، ابزار بازاریابی فوق العاده قدرتمندی شده است.

نمونه های رایج بازاریابی FOMO

نمونه بارز بازاریابی FOMO در عمل، جشنواره موسیقی گلستونبری است. سالانه بیش از 300000 نفر برای بلیط درخواست می دهند و تقریباً فقط نیمی از آنها موفق به خرید بلیط می شوند. فرآیند درخواست، استرس زا و پرهزینه است. اما از آنجا که این یک رویداد منحصر به فرد است و عرضه بلیت محدود است، جشنواره تقریبا هر سال رکورد فروش بلیت را می شکند .

تاثیر بازاریابی FOMO به قدری ثابت شده است که کسب و کارهای آنلاین در حال حاضر آن را تقریباً در تمام جنبه های استراتژی بازاریابی خود گنجانده اند. برای مثال، وب‌سایت‌های رزرو اغلب اعلان‌های «کمبود موجودی» را به صفحات پیشنهادی خود اضافه می‌کنند. این اعلان‌ها نشان می‌دهند که اتاق پرواز یا هتل تقریباً فروخته شده است (یا اینکه «فقط … باقی مانده است»)، بازدیدکنندگان را تشویق می‌کند تا فوراً تصمیم بگیرند. در این مورد، فقط افزایش تبدیل ها مهم نیست، بلکه واقعیت مه این است که مهمانان ماه ها زودتر از آنچه نیاز دارند رزرو می کنند زیرا FOMO به آنها القا کرده بود که در غیر این صورت ممکن است جایی برای رزرو وجود نداشته باشد.


15 تا از بهترین روش ها و مثالهای های بازاریابی FOMO

در اینجا 15 روش مشخص برای افزودن FOMO به استراتژی بازاریابی شما آورده شده است. در هر مورد، می توانید با هدف قرار دادن محتوای بازاریابی خود برای مخاطبان خاص تر، تأثیر را افزایش دهید. تجزیه و تحلیل مشتریان خود و درک ویژگی های مشترک آنها به شما کمک می کند تا مهم ترین مشکلاتی را که می توانید برای آنها حل کنید شناسایی کنید.

یکی دیگر از عناصر مهم هر استراتژی بازاریابی FOMO، برجسته کردن فرصت‌های قبلی است که از دست داده‌اند. نمایش پیشنهادها و گزینه‌های واقعی که بازدیدکنندگان شما از آن‌ها غافل شده‌اند، انگیزه آن‌ها را برای اقدام بر اساس فرصت‌های جدید افزایش می‌دهد.

1-موجودی یا موجودی محدود را مشخص کنید

برجسته کردن عرضه محدود یک محصول یا پیشنهاد، مشتریان را تشویق می کند که فوراً اقدام کنند. نه تنها به این معنی است که محصول محبوب است، بلکه کمیابی به خودی خود باعث می شود بسته احساس ارزشمندی داشته باشد. حتی بدون تعیین ضرب الاجل برای مشتریان خود، مواردی که آنها ممکن است از دست بدهند برای ایجاد فوریت کافی است .

سایت سفر و مقایسه Booking.com پیام های کمبود را در سراسر کاتالوگ و صفحات پیشنهادی خود نمایش می دهد. از آنجایی که رزرو زود هنگام سفر برای مشتریان بسیار مهم است، FOMO یک ابزار ضروری برای وب سایت های صنعت سفر است .


اگر مطلب ما با عنوان ( با اثبات اجتماعی رزروهای بیشتری را دریافت کنید) را مطالعه نکرده اید، می توانید آن را از طریق این لینک مطالعه نموده و تاثیر عملی آن را بر شیوه رزرواسیون خود مشاهده نمایید.


2-با ارائه محتوای انحصاری، ثبت نام در لیست ایمیلی دریافت کنید

ایجاد یک لیست پست الکترونیک از مشترکین بسیار فعال، بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی است. بازاریابی ایمیلی بازده فوق‌العاده بالایی دارد، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که شما می‌توانید به ازای هر 1 دلاری که خرج می‌کنید، 38 دلار درآمد کسب کنید . با این حال، مزایای دیگری برای داشتن یک لیست پست الکترونیک سالم وجود دارد. به عنوان مثال، به شما این امکان را می دهد که مشتریان خود را به طور موثرتری بخش بندی و تجزیه و تحلیل کنید.

با تشدید مقررات و حساسیت بیشتر مرورگرها به هرزنامه، ایجاد ثبت نام دشوارتر شده است. بهترین راه برای ایجاد لیست ایمیل خود، این است که محتوای واقعاً مفید را برای مشترکین خود ارائه دهید. با تولید و تبلیغ محتوای انحصاری، مانند اطلاعات پیشرفته در مورد بهترین معاملات خود، می توانید انگیزه ای برای ثبت نام ایجاد کنید.

3-ایجاد پیشنهادات ویژه با مهلت محدود

فروش با زمان محدود، بخشی از بازاریابی از روزهای اول بوده است. برای برخی از صنایع، فروش دوره ای راهی برای خلاص شدن از شر موجودی اضافی، کاهش هزینه های ذخیره سازی و افزایش درآمد فراهم می کند. با این حال، روشی که مصرف‌کنندگان به این فروش‌ها پاسخ می‌دهند، تقریباً هر نوع کسب‌وکاری را متقاعد کرده است تا تبلیغات فصلی را بررسی کنند. این یک مثال از خانمی است که فروشنده آنلاین است و فروش های ویژه را با نوار بالایی ثابت که از طرح رنگ پیش‌فرض سایت متمایز است، تبلیغ می‌کند.

روش‌های مختلفی برای مهندسی پیشنهادات با زمان محدود وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید یک بسته نرم افزاری منحصر به فرد ایجاد کنید یا به سادگی قیمت هایی با تخفیف ارائه دهید. حتی می‌توانید به افرادی که در دوره فروش خرید می‌کنند، یک کالای جایزه پیشنهاد دهید. نکته مهم این است که به مشتریان خود چیزی را ارائه دهید که آنها نمی خواهند آن را از دست بدهند.

4-برای افزایش نرخ باز شدن ایمیل، مطالبی با استراتژی بازاریابی FOMO بنویسید

FOMO یک راه قدرتمند برای جلب توجه است. متأسفانه، صندوق ورودی ایمیل مشتریان شما احتمالاً مملو از ایمیل‌هایی است که با «از دست ندهید» یا «فقط زمان محدود» شروع می‌شود، بنابراین باید برای دور زدن فیلتر داخلی آن‌ها و برای اینکه در هجم عظیم ایمیل ها دیده شده و مورد توجه قرار بگیرید،کمی بیشتر تلاش کنید.

5-محصولات با نسخه محدود 

اگر بتوانید در ازای ورود آدرس ایمیل توسط کاربران، به ثبت نام های جدید چیزی ارائه دهید، ایجاد لیست ایمیل تان بسیار آسان تر است. این یک استراتژی موثر است، اما اکثر وب سایت ها محتوای قابل دانلودی را ارائه می دهند که آنچه در وبلاگ آنها نوشته شده را تکرار می کند.

ارائه یک منبع منحصر به فرد و جذاب، به خصوص منبعی که فقط برای مدت زمان محدودی در دسترس است، به بازدیدکنندگان شما دلیل بهتری برای ثبت نام می دهد.

6-از FOMO برای جذاب تر کردن محتوای خود استفاده کنید

FOMO نقش مهمی در بازاریابی محتوا دارد. سرفصل های فریبنده مرورگر را متقاعد می کند که مقاله وبلاگ، ویدیو یا راهنمای آموزشی، چیزهای جدید و مهمی را به آنها می گوید. در حالی که مکانیسم‌های دقیق پشت کنجکاوی به خوبی درک نشده است. تجربه نشان می‌دهد که می‌توانید مقالات خود را با پیشنهاد فهرست، اشاره به یک راز یا پرسیدن سؤالی که در محتوا پاسخ داده می‌شود جذاب‌تر کنید. اگر با یک همراهی با گروهی ممتاز توام گردد، این اثر حتی قدرتمندتر است.

هم سوالات بی پاسخ و هم استفاده از گروه های ممتاز، این احساس قدرتمند را ایجاد می کند که اگر فرد در حال مرور، روی پیوند کلیک نکند چیزی را از دست می دهد. در مثال بالا، Canva از تعدادی از این استراتژی‌ها برای جذاب‌تر کردن مقاله استفاده می‌کند. در عنوان وبلاگ فهرستی را معرفی می کند، به یک راز اشاره می کند و یک "در گروه خاص" ایجاد می کند که خواننده با آن ارتباط برقرار می کند.

به طور مشابه، در مثالی دیگر، وبلاگ نویس محبوب بازاریابی و سئو، برایان دین، لیست ایمیلی خود را به یک گروه ممتاز تبدیل می کند. این استراتژی احتمالاً ثبت نام های او را افزایش می دهد.

7-از اعلان‌های اثبات اجتماعی برای پیشنهاد کمبود استفاده کنید

اعلان‌های اثبات اجتماعی نشان می‌دهند که اشخاص دیگر در یک وب‌سایت چه می‌کنند. آن‌ها نشان می‌دهند که چند نفر در حال مشاهده یک صفحه هستند (تعداد بازدیدکنندگان زنده)، چند نفر اخیراً «اشاره‌های محبوبیت» و چند نفر یک محصول خاص را خریداری کرده‌اند «تحرکات فعالیت اخیر».

قابل مشاهده کردن این نوع موضوعات، حس قوی کمبود و رقابت را ایجاد می نماید، به خصوص اگر با اطلاعاتی ترکیب شود که نشان می دهد موجودی کالا کم است. این تکنیک حتی از یک محدودیت زمانی نیز موثرتر است زیرا بازدیدکنندگان دقیقاً نمی دانند چه مدت باید خرید انجام دهند.

8-یک پیشنهاد (100 خریدار اول) ایجاد کنید

رایگان ها و هدایا یک تاکتیک رایج در صنعت رویدادها و سرگرمی است. با محدود کردن تعداد اقلام رایگان به 100 شرکت‌کننده اول، برگزارکنندگان رویداد مردم را تشویق می‌کنند که زودتر حضور پیدا کنند. به همین ترتیب، می توانید از یک پیشنهاد تخفیف دار با تعداد محدودی ثبت نام استفاده کنید تا مشتریان بالقوه را تشویق کنید تا سریعتر تصمیم خود را بگیرند.

وب سایت فهرست SaaS AppSumo معاملات انحصاری را در مورد بسته های نرم افزاری ارائه می دهد. تأثیر این پیشنهادها با محدود کردن آنها به تعدادی معین و نشان دادن پیشنهادهایی که فروخته شده اند افزایش می یابد.

9-برای تقویت فوریت، پیشنهادهای فروخته شده یا منقضی شده را نشان دهید

نمایش کالاهایی که دیگر در دسترس نیستند ممکن است به نظر هدر دادن فضای ارزشمند فروش باشد، اما تأثیر قابل توجهی بر رفتار مصرف کننده دارد .

سایت‌هایی مانند Booking.com با نمایش پیشنهادات فروخته‌شده در کنار مواردی که از نظر در دسترس بودن محدود هستند، برای تقویت تأثیر کمبود استفاده می نماید. در مثال بالا، هالفوردز، تاکتیک نمایش اقلام فروخته شده را با تعداد بازدیدکنندگان زنده ساده ترکیب می کند.

10-از ارسال رایگان برای ایجاد یک پیشنهاد محدود استفاده کنید

با توجه به مشاوره CRO Invesp، نود درصد از مصرف کنندگان می گویند که ارسال رایگان مهم ترین دلیل حال حاضر خرید آنلاین بیش از گذشته است. تحقیقات آن‌ها همچنین نشان می‌دهد که میانگین ارزش‌های سفارش در صورتی که حمل و نقل رایگان در آن گنجانده شود، حدود 30 درصد بیشتر است. همچنین می توانید از حمل و نقل رایگان برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی ظریف FOMO استفاده کنید.

ارائه حمل و نقل رایگان برای مدت زمان محدود طبیعی تر از تخفیف صرف قیمت های شما است. از آنجا که تغییر در خط مشی تحویل ممکن است به صورت ارگانیک رخ دهد، بازدیدکنندگان کمتر احساس می کنند که دستکاری شده اند. این بدان معنی است که آنها همان سطح واکنش روانی را تجربه نمی کنند و احتمال بیشتری دارد که به معامله پاسخ دهند.

11-از اعلان‌های ( برای بدست آوردن .... و سفارش توسط ... ) استفاده کنید

ایجاد اعلان ( برای بدست آوردن .... ) در سفارش یک محصول و دریافت آن در زمانی مشخص، به مشتریان شما مهلتی می دهد تا اگر مایل هستند آن را در روز خاصی دریافت کنند. از آنجایی که این یک ضرب الاجل طبیعی است و نه مهلتی که برای فشار بر فروش طراحی شده است، اما احتمال نادیده گرفتن آن کمتر است و با تشویق مشتری تان به فکر کردن در مورد خرید محصول، این نوع اعلان می تواند، احساس مالکیت را ایجاد کرده و خریدار را به چرخه فروش بازگرداند.


12-از ابزارک های Exit-Intent یا نمایش هنگام خروج استفاده کنید

یکی از موانع اصلی تجارت الکترونیک و وب سایت های خرده فروشی، تعلل است. بازدیدکنندگان اغلب خرید را به تعویق می اندازند، زیرا موضوعی باعث ایجاد احساس اضطراب یا ناراحتی در آنها شده است. می‌توانید با ایجاد یک اعلان نوتیفری، هنگامی که کاربر قصد خروج از صفحه قیمت‌گذاری یا تسویه‌حساب خود را دارد، با تبلیغ فروشی که فقط در آن زمان در دسترس است، بر این مشکل غلبه کنید.

ترکیب پاپ آپ با تایمر شمارش معکوس به وضعیت فوریت می بخشد. از آنجایی که این استراتژی چیزهای غیرمنتظره ای را به مشتریان ارائه می دهد، بهتر است از آن برای محصولاتی استفاده کنید که اغلب به صورت ناگهانی خریداری می شوند.

13-رویدادهای زنده را در بازاریابی محتوای خود بگنجانید

رویدادهای زنده شکل قدرتمندی از بازاریابی محتوا هستند، زیرا فقط در زمان و مکان خاصی قابل دسترسی هستند. در حالی که این امر تعداد افرادی را که می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید کاهش می‌دهد، اما انگیزه‌ای قوی برای سرنخ‌های شما برای اقدام ایجاد می‌کند. مگر اینکه تلاشی برای حضور در رویداد انجام دهند، چون در غیر اینصورت اطلاعات یا ایده های منحصر به فرد را از دست خواهند داد.

رویدادهای زنده به شما کمک می کند تا یک استراتژی «پا در خانه» را شروع کنید. با تضمین تعهد جزئی شرکت در یک رویداد زنده دیگر، در موقعیت بهتری قرار خواهید گرفت که بعداً تعهد بزرگتری را درخواست کنید. با درخواست از سرنخ های خود برای رزرو فضا، می توانید آدرس ایمیل آنها را برای کمپین های بعدی جمع آوری کنید.

14-تقویم بازاریابی FOMO خود را بسازید

شما می توانید با ایجاد بازاریابی خود حول رویدادهای خاص، FOMO را به روشی ارگانیک تر ایجاد کنید. به همین دلیل است که تقویم ها و برنامه های راه اندازی استراتژی FOMO بسیار مهم هستند. رویدادهایی مانند اعیاد، راه اندازی برند یا فروش با تخفیف، مناسبتها، افتتاحیه و غیره به شما امکان می دهند تا با کاربران بیشتری ارتباط برقرار کنید. جشنواره گلاستونبری هر سال یک تقویم بازاریابی بسیار موثر FOMO را برنامه ریزی و اجرا می کند. تقویم بازاریابی شامل روابط عمومی تخصصی و استراتژی‌های فروشی است که با دقت طراحی شده اند تا اطمینان حاصل شود که تقاضا برای بلیط از عرضه بیشتر است.

دانیل پریستلی در کتاب Oversubscribed خود توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانید تقاضا برای کسب و کار خود را افزایش دهید و اطمینان حاصل کنید که هرگز چیزی بیش از آنچه می‌توانید بفروشید ندارید. یک تقویم بازاریابی FOMO که بر اساس تاریخ های انتشار متناوب ساخته شده است، فروش کلی شما را افزایش می دهد و به ارزش محصولات شما می افزاید.

15-از یک تایمر شمارش معکوس قابل مشاهده استفاده کنید

شاید واضح‌ترین راه برای استفاده از «فوریت صرف» این باشد که ضرب‌الاجل‌های خود را تا حد امکان آشکار کنید. یک تایمر شمارش معکوس زمانی که با یک پیشنهاد ویژه ترکیب می شود، می تواند تأثیر قدرتمندی بر مصرف کنندگان داشته باشد.

اگر هدف شما افزایش فروش در سریع ترین زمان ممکن است، یک تایمر شمارش معکوس به تشویق خریدهای فوری کمک می کند. با این حال، از دیدگاه بلند مدت، ممکن است اعتبار برند شما را کاهش دهد.


چگونه از بازاریابی FOMO هنگامی که تازه کسب و کار خود را شروع کرده اید استفاده نمایید؟

هر برند رقیب یا استارت آپی با همین مشکل مواجه است : وقتی کسی نمی داند چه کسی هستید، چگونه از FOMO یا ایجاد احساس کمبود و اثبات اجتماعی استفاده کنید؟ این یک مشکل مرغ و تخم مرغ است که بازاریابان به خوبی می دانند.

اگرچه ممکن است به نظر برسد که FOMO برای مشاغل کوچکتر مناسب نیست، اما مواردی وجود دارد که آن را برای مشاغل تازه کار ایده آل می کند.

• هر نقطه عطف و بازدیکنندگان جدید یک فرصت عالی برای ارتباط با نقشه راه شما است.

• انحصاری بودن پیشنهادات شما و کمیاب بودن محصولات شما در مرحله رشد، بیش از هر زمان دیگری قابل قبول بوده و مورد توجه کاربران قرار خواهد گرفت.

• گروه های اجتماعی، بیشتر با برندهای کوچکتر شناسایی می شوند.

مهمترین امر این است که برنامه بازاریابی خود را از قبل نوشته و فرصت هایی برای بازاریابی FOMO ایجاد کنید ، زیرا این فرصت و استراتژی کم نظیر می تواند شما را در بازارتان پیشرو نماید !

نوتیفر با ابزارهای کاربردی خود که در اختیار شما قرار داده است ، می تواند همراه مناسبی برایتان در این مسیر تخصصی اما شیرین باشد! 


همین حالا با استفاده از ابزارهای نوتیفر، فروش، ثبت نام و رضایت مشتری های خود را افزایش دهید